2017. május 19., péntek

Étkezz egészségesen, miközben spórolsz az élelmiszeren

       
     


       Nem tűnik hihetőnek, igaz? Pedig így van, elhiheted, hetek óta tesztelem, és mostmár veled is megosztom!
       Igazából nem tudatosam alakítottam ki ezt a módszert, csak ahogyan teltek a hetek, vettem észre, hogy szinte feleannyit költünk élelemre egy hét alatt, miközben szinte csak egészséges ételeket eszünk. De mi a titka az egésznek?

  •      Elhatároztuk, hogy életmódot váltunk, nem diétával és nem önsanyargató módszerekkel, hanem egyszerűen megváltoztatjuk az élelemhez kötődő kapcsolatunkat, egészségesebben élünk, kevesebb iparilag feldolgozott kajával, szinte semmi cukorral, liszttel. Mert ez jó nekünk! Jó a gyermekünknek! Meg szeretnénk előzni a betegségeket, és kellemes mellékhatásként a vonalainkra is befolyással lesz. Jobb közérzetünk lesz tőle, és több energiánk.
  •     Menütervezés! Ha csak fejben is, ott az üzletben, de ki kell gondold az egész heti menüdet. Nem mindig előre leírt menüvel megyek én se az üzletbe, van amikor hagyom, hogy ott kapjon el az ihlet. Ha okosan gondolkodsz, akkor nem fogsz feleslegesen költeni, de nagyon fontos, hogy az agyad logikusan, praktikusan járjon, mikor a jövő heti menüt állítod össze. Állandóan ott kell legyen a fejedben, mi van a kamrádban, mi van még a fagyasztódban, hogyan tudod úgy összekombinálni a már meglévő alapanyagokat az újakkal, hogy minél kevesebbet kelljen vásárolnod hozzá. Ha könnyebb neked, írd fel mindig egy papírra mielőtt vásárolni mész, mi van még otthon, amiből főzni tudsz, és mit tudnál belőlük kihozni. 
  •    A menü kialakítása okosan! Nem kell mindennap krumplit enni ahhoz, hogy spórolni tudj. Okosan összeállítva a heti menüt, változatos, egészséges ételeket tehetsz a családod elé nap mint nap. Hogyan csinálom én? Az elv szinte mindig ugyanaz: 2x húsétel, 1x halétel, 2x leves, 1x főzelék, 1x tészta vagy egytálétel(rakottas stb), plusz az utolsó 1-2 nap már a maradékok felhasználása.
  •    Úgy osztom be a vásárlást, hogy minden héten kerülnek olcsó kaják és drágábbak is az asztalra (pl.hal), anélkül, hogy többet költenék, sőt mostmár kevesebbet költök.
  •   Mit töröltem a bevásárló listáról:
  • Megmutatom mi van az egy heti bevásárlólistámon, amivel már egy hónapja 40 %-al csökentettem az élelmiszerekre kiadott összeget. Van olyan a listán amit csak kéthetente veszek, és persze van amikor változik rajta egy-két dolog, attól függően mit főzök, de az alap az valahogy így néz ki. Ebben nincsenek persze benne az olyan alapélelmiszerek (olaj,liszt, rizs, konzervek stb), amiket 2 havonta egy nagy bevásárlás alkalmával szerzek be. Erről majd később írok. A titka az alábbi listának az, hogy felesleges dolog nincs rajta, túlnyomó részben csupa egészséges alapanyag, és mégis finom, laktató ételeket lehet belőlük készíteni.
  • Ez szerintem egy változatos heti élelmiszer lista, hogy mit hozok ki belőle, elmondom: Reggelre általában felváltva valamilyen tojást eszünk vagy joghurtot gyümölcsökkel és magokkal, esetleg zabpelyhet, kevesebbszer krémsajtos kenyeret felvágottal, mindig minden mellé zöldség persze. Reggelire mindig narancslé van/ vagy tea. Ebédre a már fentebb vázolt dolgokat eszünk, ha van leves, akkor azt esszük ebédre, és vacsorára a másodikat, hanem vacsorára eszünk valami megkent kenyeret, vagy salátát. Egy sima paradicsomsaláta például. A gyerek meg egész nap uzsonnára/tízóira valami gyümölcsöt kap. Ha kívánunk valami édeset, akkor összedobok vagy paleo banános palacsintát vagy muffint, vagy valami más paleo sütit. Nem kell azt gondolni, hogy egy rakás méregdrága paleo alapanyagom van. Nincs. Csupán mandulalisztem van mint olyan, amiből sütni szoktam, általában meg mindennek az alapja a banán. Ha meg muszáj rágnunk valamit napközben is, akkor azok a magvak...:)
  • Mi a fontos: a tervezés, és átgondolás, felhasználni minden alapanyagot a kamrából, kombinálni egészséges élelmiszerekkel. Ha nincs ötleted, utánanézni az interneten olcsó receptek után kutatva. Majd lesz egy poszt még erről ,csupa olcsó ebéd ötletekkel. Nem utolsó sorban pedig fontos, hogy ne vegyünk meg minden sz***t (elnézést), amire egyáltalán nincs is szükségünk, főleg édességeket, és feldolgozott élelmiszereket.
  • A legnagyobb titok pedig: Egy héten egyszer menjél vásárolni. Nem kétszer, nem többször, csak egyszer. Összeírod papírra vagy fejben, mit szeretnél venni, és mindent megveszel ezzel az egy alkalommal egész hétre. Ha meg elfelejtettél valamit, akkor főzöl egyebet és kész. Nagyon fontos, mert akárhányszor lelépsz a boltba, több mindennel fogsz hazatérni, mint amit terveztél. Nem beszélve arról, hogy az élelmiszer a kisebb boltokban sokkal drágább.
  • Nem kell mindent azonban halál komolyan venni. Az életmódváltás azt jelenti, hogy megpróbálok megtenni mindent egy egészségesebb életért, de valahol meg kell találni az egyensúlyt is. Ezért mi vasárnaponként rúgunk ki a hámból, ami annyit jelent ebéd után elmegyünk a szokott helyünkre, mindenki eszik olyan desszertet amilyet akar, és melléje Cola-t vagy bármit. Közben meg ha nagyon megkívánjuk elmegyünk a Burger King-be vagy McDonalds-ba. A lényeg, hogy ne ez adja az alapját életmódunknak, hanem csak alkalmankénti, jóleső kis kikapcsolódás legyen.
  • Nagyon bíztatlak arra, hogy próbáld ki, meglátod, hogy változást fog hozni nem csak az életedben, de a pénztárcádban is. Hihetetlen, hogy egészségesebb ételeket eszünk, és közben spórolunk vele.